Sunday 8 February 2009

Douce France...

In mijn jeugd nam de jaarlijkse familievakantie in juli-augustus altijd een heel prominente plaats in. Nadat mijn ouders de Costa del Sol reeds achter zich hadden gelaten nog voor veel Belgen die moesten ontdekken, en ook enkele Duitstalige berg- en meergebieden al eens waren aangedaan, werd Frankrijk de jaarlijkse bestemming voor de 3-weken durende familieuitstap.

Het moet nu zowat 30 jaar geleden zijn dat mijn vader, om zo veel mogelijk van het land te zien en daarin letterlijk heel flexibel alle kanten uit te kunnen, overging tot de aanschaf van zijn eerste caravan (later zouden er nog 2 andere volgen, in een iets ruimer formaat). En vanaf dan lag Frankrijk aan onze voeten, en hebben we het letterlijk doorkruist van noord naar zuid en van west naar oost in alle mogelijke richtingen en combinaties op cultureel-culinaire wijze. Broer en zus hadden de leeftijd bereikt waarop je thuis veel leuker avonturen kon beleven als de ouders er niet waren, en gingen al niet meer mee op vakantie, en bibi kreeg een tentje dat op elke locatie naast de caravan kwam te staan. Niet alleen is daar een liefde voor kamperen ontstaan, maar ook een hele grote liefde voor Frankrijk, vermoedelijk omdat het land voor altijd zal verbonden zijn aan de onbezonnen vakanties uit mijn jeugd.

Mijn vreugde was dan ook groot toen ik vorige week in De Standaard een kortingsbon vond voor het boek "Langzaam door Frankrijk" van Peter Jacobs en Erwin De Decker, die een tocht ondernamen langs de historische Route Nationale 7 naar het zuiden, maar aan het tempo van voor de autosnelwegen. Het boek dateert al van eind 2007 en ik ben nog maar 2 etappes ver, maar ik ben alweer verlekkerd op Frankrijk, en passeer weer langs steden die ooit op onze reisweg lagen.

Misschien een idee voor een "road trip" volgende zomer, langs de Franse tegenhanger van de Route 66...

2 comments:

Vero said...

En die passeert ook in Vienne, de geboortestad van Egon! Vlaanderen Vakantieland heeft daar ook eens een paar uitzendingen aan gewijd dacht ik, aan die route nationale.

Marrek O'Polo said...

Vive la .... da's alles wat ik er aan kan toevoegen !!