Tuesday 11 November 2008

You will always find me in the kitchen at parties



Party of geen party, een stille 'hoogdag' is altijd goed om de keukenknepen weer wat bij te schaven of uit te breiden. Ja, ik weet dat 11 november het einde is van de eerste wereldoorlog (dag van de wapenstilstand), bij de foto van onze Jean (overgrootvader, gestorven in Brugge aan Spaanse griep op 18 november 1918) hangt naar goede gewoonte weer een poppy, en ik ben op 11 november al eens in Ieper geweest om de Last Post live bij te wonen, dus er is niets waarover ik me schuldig hoef te voelen.

Dus ben ik vandaag, een niet zo kille, dan wel winderige en nattige novemberdag, aan de slag geweest in de keuken. Het doel was om een wildschotel te maken 'met alles erop en eraan', zijnde een civet de marcassin met gestoofd witloof, aardappel-knolselderpuree en appeltjes met 'erellekes', maar daarmee was ik niet aan mijn proefstuk, dus op zich is dat ondertussen - zonder valse bescheidenheid - routinewerk.

De 'headliner' vandaag was echter een poging tot een Noord-Amerikaanse klassieker, gewoonlijk opgediend bij Thanksgiving of Kerstmis - dus de 90ste verjaardag van 11 november was een goed alternatief: een echte Pecan Pie. En de poging werd tot een goed einde gebracht, getuige daarvan bijgaande foto.


Het is niet onmiddellijk iets voor elke dag of elke week, alleen al voor het werk dat erin kruipt, maar bovendien maakte deze professionele afronder 11 november wel tot een mondvol cholesterol. Compensatie is voor morgen. Smakelijk!


1 comment:

Marrek O'Polo said...

Verdekke, dit is een interessante blog!! Ik zal nog veel moeten inhalen als ik alles wil bijlezen. Serieuze inkorting van de nachtrust, maar ik ben wel benieuwd...
Bovendien bracht deze aflevering mijn speekselklieren al direct in actie, en liep het water mij uit de mondT...